Webontwerp |
Handleiding Internetgebruik |
Het ontwikkelen van een site is een proces met een aantal duidelijk te onderscheiden stappen.
Een checklist voor deze onderdelen is beschikbaar.
Wat ergonomisch goed is hangt van een aantal zaken af. Zo speelt wie de site
bezoekt, hoeveel ervaring ze hebben, wat hun achtergrond kennis is, uit welk land
komen ze, waarom komen ze, hoe lang en wanneer, wat denken ze te vinden en hoe, dat is allemaal
van belang. Zonder duidelijk te weten voor welke gebruikers een site gemaakt is en wat ze
komen doen is het niet mogelijk te bepalen wat de beste manier van presenteren
van de informatie is.
Voor u aan de slag gaat met het maken van een site zijn de volgende vragen van
belang:
Elke websiteof pagina bestaat uit een mix van:
Met deze onderdelen dient het doel van de website zo efficient mogelijk te worden bereikt. Dat houdt in dat als een zoekpagina als doel een telefoonboek funktie heeft het op zich geen zin heeft om namens het bedrijf een amusant tekenfilmpje te plaatsen. De voor de graphics benodigde laadtijd zorgt dat de zoekpagina de klant onnodig laat wachten waardoor een deel van de klanten zal afhaken of naar een concurrerende site zal gaan, dat de server minder aanvragen kan afhandelen en dat er ruimte in het scherm wordt gebruikt die vrij zeker ook aan betere dienstverlening kan worden besteed.
Kennis
- Belangrijk om snel en op verschillende manieren bij de juiste informatie te komen.
- Onder zoeken valt ook leren via Internet.
- Een 'saaie' site met vooral tekst is te prefereren.
- Goede lokale zoekfunctie is gewenst.
Amusement
- Moet vooral trekken, mag veel dynamischer zijn dan de andere twee.
- Er mag uitgegaan worden dat toeters en bellen gebruikt kunnen worden ondanks dat deze niet door de meerderheid van de Internetgemeenschap nog wordt gebruikt.
Commercie
- Moet het het bedrijfsimago uitstralen.
- Bij het gebruik van merken moet de site het merk ondersteunen. Zo zal een merk wat vooral aanspreekt bij de jeugd dynamischer weergegeven moeten worden dan een merk dat vooral betrouwbaarheid wil uitstralen.
- Klanten moeten het gevoel hebben dat het om een betrouwbaar bedrijf gaat (let dus extra goed op spelfouten) en er zeker van kunnen zijn dat zorgvuldig en veilig met hun gegevens en bestellingen wordt omgegaan.
Webontwerp | Ergonomie | Applicaties | Techniek | Geschiedenis |
Bronnen | Nieuwsbrief | |||
© 2001 M. Lagendijk/C.K. Hagens | Webboek | |||
Handleiding Internetgebruik | ||||
http://www.webboek.nl |