Webboek

Webontwerp

Handleiding Internetgebruik


Een checklist voor het ontwerpproces

A. Orientatie en analyse

    1. Doelstelling van de site bepalen
      1. Waarom wil ik op Internet?
      2. Wat doet de concurrent al op Internet?
      3. Wat wil ik bereiken? (stel meetbare doelen op)
      4. Wil ik iets verkopen, zo ja hoe gaat de logistiek, is het rendabel?
      5. Hoe wil ik op Internet (welke uitstraling, hoe interactief)
      6. Inventariseer wensen/behoefte (kijk naar de verschillende type informatie)
      7. Verzamel al zo veel mogelijk informatie voor de site, is dat wel genoeg?
    2.  

    3. Doelgroep bepalen
      1. Wie is mijn doelgroep?
      2. Zit mijn doelgroep wel op Internet en zo ja waar?
      3. Is mijn site interessant voor mijn doelgroep?
      4. Hoeveel bezoekers kan ik verwachten?
      5. Hoe zou ik mijn site kunnen promoten om meer bezoekers te trekken?

       

    1. Onderhoud
      1. Hoe ga ik site onderhouden/bijhouden?
      2. Wat doe ik met email reacties?
      3. Hoeveel tijd en geld is er om nieuwe onderdelen/informatie in te voeren op de site?

       

    1. Draagvlak creëren
      1. Bepaal wie betrokken wordt, betrek deze vroeg bij opzet.
      2. Maak geld en tijd vrij voor opzet en onderhoud.
      3. Als je in een wat grotere organisatie zit: zorg voor commitment op de verschillende niveaus.

     

B. Realisatie

    1. Structurering
      1. Verzamel zoveel mogelijk informatie die op de site moet.
      2. Maak een globale structuur aan de hand van de verzamelde informatie.
      3. Vraag bij mensen na of de globale structuur en terminologie duidelijk is uitgaande van de doelgroep.
      4. Regel dat de informatie herschreven zodat hij geschikt wordt voor Internet, plan dat ook in.
    2.  

    3. Organisatie
      1. Bepaal wie verantwoordelijk is voor welke delen van de site
      2. Bepaal wie de electronische post gaat afhandelen en bepaal eventueel de procedures die gevolgt moeten worden.
      3. Organiseer het dagelijkse beheer (het kost snel meer tijd dan u denkt).
      4. Stel een groei/beheerplan op.
      5. Als er producten worden verkocht, zorg ervoor dat de processen die daarbij komen kijken goed ingevuld zijn.

       

    1. Technische specificatie
      1. Bepaal wat uw doelgroep aan apparatuur gebruikt en stel de site daar op af.
      2. Bepaal of je zelf nog extra apparatuur of software nodig heeft voor b.v. afhandelen electronische post, bijhouden van de site.
      3. Heeft u een eigen adres/URL nodig? Wil je weten of de gewenste naam vrij is, controleer dat dan bij http://www.vuurwerk.nl/
      4. Waar komt de site te staan, bij welke Internet aanbieder, wat kost dat en welke service leveren ze?

       

    1. Ontwerp en implementatie
      1. Brainstorm over ideeën voor de site en bepaal een concept voor de site.
      2. Laat een prototype van de site ontwerpen of ontwerp hem zelf. Maak een ontwerp voor de startpagina en 1-2 onderliggende pagina's die de informatie gaan bevatten.
      3. Zet de bepaalde structuur op en zet de benodigde informatie op de site of laat dat iemand anders doen.
      4. Bepaal wanneer de site de lucht in moet en regel dat bij degene bij wie de site komt te staan.
      5. Test of alle links werken en alle pagina's aanwezig zijn.
      6. Test de site om te kijken of hij zo duidelijk is als jezelf dacht en bepaal of de kwaliteit voldoende is om on-line te gaan.

       

C. Communicatie

    1. Zorg dat de site bekend wordt bij de doelgroep.
    2. Als het een site voor een wat groter bedrijf is, zal de site ook intern bekend moeten worden gemaakt.
    3. Meld je aan bij zoekmachines, bij http://www.uswebsites.com/submit/ kan je je in 1 keer aanmelden voor een groot aantal Amerikaanse sites. Voor Nederland kun je terecht bij een aantal Nederlandse zoekmachines die je vindt in het overzicht op http://www.mta.nl/index.html?page=html/addurl.html.
    4. Maak een communicatieplan, waar wil je je adres bekend maken, komt er extra reclame, is de site zo speciaal dat het nieuws is voor een van de vele ezines of zelfs journalisten.
    5. Zorg dat in alle relevante uittingen het adres van de site wordt meegenomen, bv visitekaartjes, briefpapier, bedrijfwagens, raam van winkel of bedrijspand, in de reklamefolder en advertenties.

     

D. Onderhoud en evaluatie

    1. Zorg dat oude informatie betijds verwijderd wordt en dat nieuwe wordt toegevoegd.
    2. Kijk na twee maanden of de site nog aan de doelstellingen voldoet. Herhaal dit zeker elk half jaar.
    3. Blijf kijken naar mogelijke zinvolle uitbreiding van de site en voeg die ook toe!
    4. Kijk naar het gebruik van de site d.m.v. statistiek. Kijk ook naar pagina's die niet opgevraagd worden, zitten ze te diep, zijn ze niet interessant genoeg of is het informatie die gewoon maar door een zeer beperkte groep interessant is.
    5. Controleer elke twee weken (maar vaker is beter) of alle links nog werken. Hier zijn programma's voor beschikbaar.

 


Webontwerp Ergonomie Applicaties Techniek Geschiedenis
Bronnen Nieuwsbrief      
© 2001 M. Lagendijk/C.K. Hagens Webboek
Handleiding Internetgebruik
http://www.webboek.nl