Webboek

Navigatie

Handleiding Internetgebruik


Structuur

Een site valt of staat bij een goede duidelijke structuur. Een bezoeker moet op elk moment weten waar hij/zij zich binnen de site bevindt en waar hij/zij heen kan gaan. Het is beter om wat meer tijd aan het sleutelen aan de structuur te besteden dan snel een site te bouwen met een slechte structuur. Ga na of een structuur aansluit bij de beleving van je bezoekers door de structuur te testen.

Startpagina

Een startpagina is een pagina die duidelijk verschilt van de overige binnen een site. Het is de toegangspoort. Op deze pagina moet het voor een bezoeker direct duidelijk zijn wat de site biedt. Soms wordt als eerste uitleg gegeven over de locatie of het bestuur van het bedrijf, beter is om direct aan te geven wat het bedrijf voor de klant kan betekenen.
Ook wordt noal eens de fout gemaakt om juist de toegangspagina te voorzien van allerlei toeters en bellen waardoor de pagina erg zwaar wordt. Soms zelfs meer dan 100Kb. Niet iedereen heeft een snelle toegang. Klanten wachten zelden op een pagina als voor hun niet duidelijk is dat ze wat met de inhoud van de site en dus het bedrijf kunnen. De kans dat iemand die afbreekt vanwege de zwaarte van een site terugkomt is uitermate klein. Hoe de startpagina dus zo klein mogelijk en bewaar de toeters en bellen voor plekken waar mensen weten dat ze er zijn en bereid zijn te wachten.

Lay-out

Zorg dat de layout van de site zodanig is dat op elke pagina naar de startpagina en de hoofdcategorien gesprongen kan worden. Zet deze navigatie-elementen altijd op dezelfde plek neer zodat bezoekers niet op elke pagina moeten gaan zoeken waar ze verder kunnen.

Maak geen gebruik van frames voor het oplijnen van informatie.

Nogal eens worden frames gebruikt om de lay-out van een site te maken. Frames zijn daar niet voor bedoeld. Frames kunnen problemen geven bij het printen van pagina's. Bij sommige browsers worden ze niet getoond (denk aan tekstgeorienteerde browsers) of werkt de backknop niet goed. Ook mensen met een visuele handicap kunnen problemen hebben met navigeren bij het gebruik van frames.

Eigenlijk zijn er maar twee redenen om frames te gebruiken. Als eerste bij een hoofdstukindeling voor een grote gebruiksaanwijzing. Met frames is het mogelijk om de indeling te laten staan. De tweede is bij uitleg over een slechte pagina.

Terminologie van links

Als de termen van de links niet duidelijk en beschrijvend zijn, zal het voor een bezoeker niet mogelijk zijn om de informatie te vinden. Links als "klik hier" geven onvoldoende informatie over waar de bezoeker terecht zal komen. Vaak worden links ook gebruikt door bezoekers om te scannen wat er op een site te vinden is. Bij onduidelijke termen zullen ze niet kunnen inschatten welke informatie beschikbaar is en zullen ze snel weg zijn.


Webontwerp Ergonomie Applicaties Techniek Geschiedenis
Bronnen Nieuwsbrief      
2001 M. Lagendijk/C.K. Hagens Webboek
Handleiding Internetgebruik
http://www.webboek.nl ergonomie