Webboek

Directie

Handleiding Internetgebruik


Ik ben de baas, hoe herken ik knoeiwerk? Een handige checklist.

Accepteer geen smoesjes en keur een site zonder omhaal af als een (ontwerp-) website een of meer van de volgende kenmerken bezit:

Frames

Te herkennen aan losse delen in een pagina die onafhankelijk kunnen scrollen ten opzichte van de rest. Feitelijk "windows" in het window.

Behoudens zeer specifieke gevallen bevat een fatsoenlijke website geen frames. Belangrijkste nadeel is dat er op webpagina's elders en in mail geen links naar de pagina's kunnen worden gelegd. Het web hangt van links aan elkaar en naar uw informatie kunnen die links niet worden gelegd!

Onhandige URL's

Te herkennen aan volstrekt onleesbare URL's, hoofdletters in URL's

Een URL is er om als mens iets aan een computer op te dragen en het is wel zo handig als je kunt zien of dat ook zinnig is. CNN begrijpt dat sites elk jaar anders worden opgebouwd en de meeste URL's zijn dan ook van de vorm www.cnn.com/2001/ en vervolgens een hoofdrubriek als "us " voor binnenlands nieuws of "sports" voor sport. Concreet voorbeeld: http://www.cnn.com/2001/US/03/08/japan.sub.02/index.html CNN hanteert aan het einde een 2 cijferig nummer, nieuwe versies van een verhaal kunnen zo naast de oude worden gezet, pas als ze OK zijn wordt er van elders naar verwezen. Merk ook op, de lezer kan op elk niveau zelf zien wat er te vinden is, tik http://www.cnn.com/2001/US/03/08/ en je ziet een overzicht al het US-nieuws van 8 maart.

Tekst in plaatjes

De ruggengraat van het web bestaat uit links en zoekmachines die links volgen en teksten indexeren. Text in plaatjes wordt niet geïndexeerd en dus niet gevonden. Er zijn sites waar de naam van het bedrijf alleen in plaatjes is te vinden. Dat betekent dat zo'n site niet op de naam van het bedrijf is te vinden. Voor het web is de beschrijving van wat een bedrijf te bieden heeft belangrijker dan de naam van het bedrijf. Ook kopjes en hoofdstuktitels mogen dus niet in plaatjes verstopt zitten.

Ander ernstig nadeel van tekst in plaatjes is de paginabelasting. Een plaatje met tekst is al snel een kilobyte. Dat betekent dat de klant in plaats van een paar bytes 1024 bytes moet ophalen, notabene nog een heel andere file. Een extra file halen is op zich een belasting die is te vergelijken met 1 kilobyte aan tekst op een pagina.

Als informatie ook maar enigszins in tekst kan worden geformuleerd dan dient dat te gebeuren en niet anders.

Doorgangspagina's groter dan 30KB

Pagina's met indexen, dus zonder concrete informatie, dienen zo snel mogelijk beschikbaar te zijn zodat de klant zijn einddoel snel kan bereiken. Eis een maximale totale doorgangspaginagrootte van maximaal 30KB. Enige wat er eventueel af mag worden getrokken zijn plaatjes die al in een eerdere fase zijn geladen.

Verplicht doorklikken

Site of deel er van start met pagina waar de klant welkom wordt geheten en waar de klant moet doorklikken om bij de eerste echte informatie te komen.

Flash

Het sterke punt van Flash is het "vector-graphics" gedeelte. Plaatjes bestaan niet meer uit pixels maar uit goed schaalbare lijnen en vlakken. Het web miste zo'n format om efficient bepaalde type plaatjes te kunnen laten zien. Alhoewel Flash plaatjes er heel mooi uit kunnen zien is Flash volkomen ongeschikt als vervanger voor webpagina's. Wat de leveranciers ook liegen, de informatie wordt niet geindexeerd, alle gebruikers-interface onderdelen die worden verzonnen door de ontwerpers zijn net wat anders dan de al bekende of reeds aanwezige gebruikers-interface onderdelen en worden derhalve niet meteen begrepen door de gebruiker. Er is beslist niets dommers als website dan een site die geheel op flash is gebaseerd. Dat is geen website maar een al dan niet interactieve tekenfilm. Ten overvloedde, Flash is kostbaarder in onderhoud en er is weinig of geen efficiente evolutie van de site mogelijk.

 

Continuiteit van de website

Er zijn bij iedere site twee hoofdproblemen: Wie zorgt voor bruikbare content en wie doet het onderhoud. Het eerste is ook het hoofdprobleem bij het opzetten, het tweede wordt maar al te vaak vergeten.

Content

Content is niet alleen bij opbouw maar ook bij onderhoud van de site altijd het probleem. Meestal is er domweg geen content, soms zijn er plaatjes maar dan niet in het goede formaat, soms is er tekst maar dan vaak weer tekst die niet geschikt is voor internet.

Onderhoud

Het kost tijd en geld om een site te onderhouden. Probeer een onderhoudscontract met de webbouwer af te sluiten zodat bekend is wat de kosten zijn en de budgetten niet plots op zijn terwijl er toch echt iets van de site moet of juist erbij.
Als iemand intern het onderhoud doet, zorg dat daar dan ook echt tijd voor is en het er niet naast ander (meestal veeleisender) werk gedaan moet worden.


Webontwerp Ergonomie Applicaties Techniek Geschiedenis
Bronnen Nieuwsbrief      
© 2001 M. Lagendijk /C.K. Hagens Webboek
Handleiding Internetgebruik
http://www.webboek.nl